Logo
Arrow

Golferelleboog

Arrow Overzicht

Wat is een golferelleboog?
Een golferelleboog (epicondylitis medialis) is een peesontsteking van de onderarmspieren. Deze onderarmspieren hebben als functie het buigen van de hand en hechten aan op de binnenzijde van de elleboog.
Door een verkeerde of krampachtige houding van de hand tijdens het sporten (golfen) of ongewone activiteiten (plafond schilderen), kan er een lokale overbelasting plaatsvinden. Door de overbelasting raakt de aanhechting ontstoken. Als er niet op tijd wordt ingegrepen kan dit ervoor zorgen dat de sporter voor een langere tijd uit de roulatie is.

Wat zijn mijn klachten?
De klachten van een golferelleboog bestaan uit pijnklachten op de aanhechtingsplaats van de pees (binnenste knobbel op de elleboog). De klachten verergeren na belasten (tillen, sporten) en verminderen in rust.

Wat zijn de risicofactoren voor een golferelleboog?
De risicofactoren voor het ontstaan van een golferelleboog zijn o.a:

  • verkeerde techniek bij het sporten
  • te stijve onderarmspieren
  • overbelasting van de onderarmen op het werk (loodgieters, monteurs, chirurgen, etc.)
  • te weinig mobiliteit in het polsgewricht

Hoe kan ik een golferelleboog behandelen?
Peesontstekingen zijn in de regel overbelastingsblessures. Zorg er dus voor dat de belasting op de pees sterk wordt verminderd. Dit houdt in dat het de eerste twee tot drie weken niet verstandig is om belastende activiteiten uit te voeren zoals tillen en sporten.

Peesweefsel is van nature slecht doorbloedt. Dit zorgt ervoor dat het herstel enige tijd kan vergen. Het is daarom belangrijk om na de acute ontstekingsfase (+/- 2 dagen), de (sport)activiteiten op geleide van pijn op te bouwen.

Om de pees te ontlasten is het raadzaam om een elleboogband te dragen. De elleboogband zorgt er namelijk voor dat de druk op de pees verminderd en het herstel wordt bevorderd.

Het is belangrijk om de onderarmspieren te versterken. Kijk voor geschikte oefeningen en oefenmaterialen op de trainingswijzer.

In het geval van te stijve onderarmspieren is het verstandig om een rekprogramma te volgen. Hierbij wordt eerst de arm gestrekt en daarna de hand gebogen (handrug naar je toe).

Om de doorbloeding en het herstel van de pees te bevorderen is het raadzaam om voor activiteit de pees te masseren met een massageolie met warmtewerking en na activiteit de pees te koelen met bijvoorbeeld een coldgel.


Inloggen Fysiotherapeuten

U kunt zich via bovenstaande knop aanmelden voor deze website. Als u vragen of problemen heeft, bezoek dan onze contactpagina


10 fysiotherapeut(en) gevonden

jacqueline van Amen
(0km)
Maak direct een afspraak
D_Liem
(0km)
Maak direct een afspraak
Cazemier Cazemier
Willemstad (0km)
Maak direct een afspraak
daniel
(0km)
Maak direct een afspraak
Gert Dedel
(5736km)
Maak direct een afspraak
Lennard Knol Lennard Knol
Koudekerke (5736km)
Maak direct een afspraak
Jerry Lee
's Gravendeel (5776km)
Maak direct een afspraak
Fysiotherapie Hoogstraat
Heesch (5778km)
Maak direct een afspraak
Jop Mur
Amsterdam (5841km)
Maak direct een afspraak
Fysiotherapiepraktijk Giethoorn
Giethoorn (5891km)
Maak direct een afspraak